A minta visszatér, és ezúttal izgalmasabb, mint valaha!
A visszafogott, minimál évek után végre a tervezők kezdik újra felfedezni a minták izgalmát, a mintás felületekben rejlő hatékony és jótékony erőket. Lakó-és élettereink végre újra az érzelmek színpadán állhatnak meg majd, a gyermeki játékosság vagy épp a vad kavalkád éppúgy megengedett és elfogadható. Nézzük meg az aktuális trendeket, miközben arról sem szabad megfeledkeznünk, hogy bizony, a mintákkal komoly optikai trükköket is bevethetünk – például akár meg is duplázhatjuk a méreteket – legalábbis látszólagosan…
Akárhová nézünk, a világban mindenhol színek, felületek látványa, sokasága tárul elénk. Elég, ha csak körbenézünk otthonunkban, vagy kimegyünk az utcákra, közterekre – mindenhol valamilyen látvány, az elemek, színek, felületek, és persze minták sokasága fogad. És azt is el kell mondjuk, nincs is olyan hely, ahol ne érvényesülhetnének a minták!
Éppen ezért, a felületeket nem kezelhetjük felületesen, elvégre nagyon is sok mondanivalójuk van. Arról is mesélnek többek között, hogy miként tolódnak el napjainkban az emberek otthonainak világát meghatározó paraméterek. Hiszen, míg hosszú-hosszú éveken át egy 50-70-es évekbeli retróból, illetve egy újkori minimalizmusból álló keverék határozta meg az otthonainkat, a belsőépítészek, lakberendezők fegyvertárát – addig a dekoráció oly sok formája tiltólistásként szerepelt. Egyedül a tiszta, hamisítatlan anyag kaphatott hangsúlyt, melyet mindössze néhány szín élénkített, oldott fel.
A felületek mára azonban eddigi hallgatásuk helyett hangos üzeneteket küldenek. A minták visszatérése elhozza a könnyedséget, játékosságot a terekbe.
És hogy mi most a trend, milyen írott, vagy épp íratlan szabályokat kövessünk, ha mintákat szeretnénk alkalmazni az egyes felületeken? Jelenleg éppen az a szabály, hogy nincsen szabály! Mindent kombinálhatunk akár mindennel, ameddig az jóleső érzéseket, és a jóízlés határán belül mozog. Persze, már ez is elég szubjektív és egyéni, azonban éppen ez a lényege, az egyediség, a személyre szabott terek létrehozása.
Hiszen, pontosan arról van szó, hogy az egérszürke, minimál tereket felváltják végre a mi érzelmeinkkel megtöltött térkompozíciók.
Ne feledjük, hogy minden minta – a természetes dekorokon kívül, mint amilyen a fák vagy a kövek erezete, a márvány vagy a levélminták – az ember által alkotott. És méghozzá valamennyi szimbólum, és az azok összességét alkotó minták az egész világon mintegy univerzális nyelv működnek, legyenek azok pontos geometriai formák – pettyek, körök, csíkok, háromszögek, kockák és rombuszok – de épp ilyen lényeges szerepet játszanak a véletlenszerűen létrejött struktúrák is. , melyeket számtalan, különböző, egyedi módon használhatunk fel.
Mik most a legújabb irányzatok a mintákat illetően, illetve milyen jellegű mintákkal vihetünk izgalmat otthonunkba, élettereinkbe?
Anyagból adódó véletlenszerűség
Az előbbi, véletlenszerű mintázat mellett maradva, ennek elve akár más anyagokkal is megfogható. A Magma cég pl. több mint egy évnyi munkát fektetett az üvegkerámia fejlesztésébe. Az ipari üveggyártás hulladékából létrejött alapanyagot, és az ebben rejlő szabálytalan struktúrát Sebastian Herkner használta elsőként egy bútordarab létrehozásakor, ez nem volt más, mint a Font asztalkollekció, melyet a Pulpner számára készített. Ennél a munkánál ami a legszembetűnőbb, az a belső struktúra hangsúlyozása. A dekor itt ugyanis nem egy felvitt rétegben van jelen, hanem meghatározója egyben az egész konstrukciónak. Vagyis, a belső egyben a külső is, és fordítva.
A felületek újjáéledése
Az előbbi, véletlenszerű mintázat mellett maradva, ennek elve akár más anyagokkal is megfogható. Ez tette keresetté többek között a Memphis csoport alkotásait, mely egy Milánóból eredő stílusirányzathoz tartozik, melynek Ettore Sottass volt az alapítója. Sottass oly módon fogalmazta újjá az anyagok felhasználhatóságát, hogy munkáihoz olyan nemes matériákat is alkalmazott, mint pl. a muránói üveg, vagy a „hamis” laminát. (Azért hamis, mert olyasmit akar elhitetni velünk, ami nem igaz). Ám Sottas éppen az értékesség és értéktelenség közötti átmeneteket illetve kontrasztokat kereste, többek között akkor is, amikor a limitált kollekcióként kiadott luxusbútorait lamináttal vont be.
A természet textúráit felelevenítő tervezők, és az azok elnagyolásából különböző mintákat létrehozó művészek, dizájnerek számos alkotását láthatjuk viszont azokon a hétköznapi, már-már minden lakásban visszaköszönő felületeken, mint a laminált padló, vagy a különböző falburkolók. Ezek anyagain ma már az antikolt fa elnagyolt barázdáit, a hajópadlók lekopott festékét, vagy szúrágta, barázdáit nemcsak tökéletesen élethűen, hanem azok grafikus mintázatain, az eredeti felület enyhén elnagyolt ábrázolásán is egyfajta egyedi mintát, mintázatot követhetünk nyomon.
Upcycling – avagy a terazzo visszatérése és reneszánsza
A Terazzo semmihez sem hasonlító, ikonikus mintázatának diadalmenete még anno, a régi rómaiak padlóburkolataként kezdődött, akik a régi értékes márványdarabokat, miután azok letörtek, lepattogtak a nagyobb kőtömbökből, újrahasználták azt, agyagba öntve. végül ezt az új anyagot lecsiszolták, és így jött létre a Terazzo. Ma betonba öntve, és nem biztos, hogy valódi márványból – de újra alkalmazzuk ugyanezt az ősrégi technikát. A 70-es évek építészetében volt nagyon nagy divatja, és ma pedig újra reneszánszát éli a Terazzo. Ez is a minták véletlenszerű, egyedi és megismételhetetlen kreációján alapszik, melyet bátran keverhetünk további színes, egyszínű, vagy épp akár nagymintás, geometrikus ihletésű, ám továbbra is a véletlenszerűség varázsával létrehozott formákkal, felületekkel.
És mi a helyzet a jól ismert, tudatosan tervezett mintákkal?
A csíkok, pettyek, vonalak és más tudatosan megkreált, geometrikus minták, vagy éppen a romantikus, bájosa, vagy modern grafikai alkotásokban megmutatkozó minták is ezerféle helyen, felületen megjelenhetek. A tapétákon, csempéken, bútorszövetek és más lakástextíliákon megjelenő színes vagy olykor visszafogott mintakavalkád elképesztően sokoldalú, és sokféle lehetőséget rejt.
Sőt, ezek a minták is ma már új mozgástereket nyitnak – erről tanúskodik Patricia Urquiola Liquefy névre keresztelt asztala is, melyet a Glas Italia gyártott le. Az asztal felülete a fatörzs évgyűrűit juttatja eszünkbe, és mintás lábaival igazán extravagáns mégis vidám hatást kelt. A luxusház, a párizsi Louis Vuitton számára szintén egy neves tervező, a spanyol Uriquiola tervezte meg a Palaver névre hallgató széket, melynek háttámláján szabálytalan pontminta és csíkozás jelenik meg, ahogyan a bőrrel bevont ülőfelületén úgyszintén.
Az Alessinél a Circus asztali szervízkészlet – melynek tervezője a szintén neves Marcel Wanders – szintén szabad pályán mozog, és különböző geometrikai formák játékos és eredeti mintázata teszi színpompássá, és boldogságot sugall már a látványa is. De sorolhatnánk bőven a hasonló, gyermeki fantázia ihlette dizájner darabokat és kollekciókat, mely legyen akár a mutatós asztal – és székcsalád, egy izgalmas egyedi mintákkal díszített konyhabútor front, vagy egy vidám, mutatós, és akár minden reggelünket jókedvre derítő sötétítő függöny és a hozzá illő díszpárna család, melyet akár saját kezűleg is elkészíthetünk.
A minták azonban – hasonlóan a színekhez – többféle funkciót is be tudnak tölteni, lehetnek az izgalmas előtér központi elemei, de egy szép, ízléses visszafogottabb háttérként is nagyszerű szolgálatot tehetnek. Az biztos, hogy optikailag minden esetben megváltoztatják a szoba arányait, lágyabbá teszik a szögleteket, sarkokat. Mintás tapétákkal például el tudjuk rejteni az esetlegesen előforduló, előnytelen formákat, vagy a falak egyenetlenségeit, de akár még a terek optikai méreteit is befolyásolhatjuk.
A lakberendezésben használatos minták a messziről éppen csak észrevehető, diszkrét, vagy a háttérszerű mintázatoktól egészen a hatalmas, óriásmintákig terjednek. Nem kell félni tőlük, ám ne tévesszük szem elől, hogy valamennyi nagy hatással lesz majd a szoba vagy a helyiség hangulatára, a ránk gyakorolt hatására.
Nagy és feltűnő mintákkal intenzív és aktív összhatást, míg a kicsiny, aprómintás felületekkel finom, halovány, diszkrét hatást érhetünk el, mintha csak halvány, visszafogott, diszkrét színeket használnánk.
A nagy és feltűnő mintákat se féljünk használni, ám ezek tudatos, jól átgondolt alkalmazása szükséges, hiszen például kisebb helyiségekben az ilyen nagy minták összenyomhatják, még kisebbé tehetik a teret optikailag. Ha viszont kisméretű mintát alkalmaznánk nagyobb felületen, akkor azt is érdemes figyelembe vennünk, hogy ezek a tágas, nagyobb falakon alkalmazva egészen másként hatnak majd, akár az is megeshet, hogy különálló minták helyett egybeolvadó textúra jelleget kapunk végeredményül. Vannak, amelyek távolról nézve egyszínű felületként látszódnak, így ezeket mindig érdemes alaposan átgondolni. A mintákat bátran keverjük, akár mintás, akár egyszínű felületekkel, azonban érdemes tartózkodnunk attól a vélt egyensúlytól is, mely kizárólag a kis minták alkalmazásból fakad.
Ahhoz, hogy látványosabb, változatosabb összhatást érhessünk el, érdemes inkább a kisebb, apróbb mintákat nagyobb mintás felületekkel együtt alkalmazni, ezáltal távlatokat is megnyithatunk a térben, és dinamikus összhatást érhetünk el.
Ha pedig még mindezen kis gyakorlatias, és trendi útmutató után is bizonytalanok lennénk, forduljunk bizalommal a Yellow Group csapatához, akik belsőépítészek, tervezők, és kreatív téralkotó dizájnerek lévén számos kortárs gyártó különleges termékével, vagy éppen a legnemesebb meghitt egyszerűséggel teszik látványossá, hozzánk illően szerethetővé otthonunkat, irodánkat, vagy üzlethelyiségünket!