y generációs irodai enteriőr
08
Sze

Az ideális iroda enteriőr, az Y generációs iroda

Életünk idejének jelentős részét töltjük a munkahelyünkön, ezért nem mindegy, milyen az iroda légköre, hangulata, berendezése. A szép irodai környezet, iroda enteriőr ma már elengedhetetlen, pláne a fiatalabb generáció számára – akik igénylik és keresik a modern és támogató környezetet.


Ám az sem feltétlenül jó, ha túlságosan otthonos az iroda – vagyis, meg kell találni az egészséges középutat. Munkahely lévén – ne legyen túl otthonos, ahogyan túl rideg sem.
Erre számos remek belsőépítészeti trükk és finomság létezik, hogyan lesz egy átlagos, ne adj isten, unalmas irodai térből hangulatos, harmonikus és inspiráló, Y-generációs iroda.
A jól megválasztott, tartós burkolat hosszú éveken át szolgál, és ha egy szép, meleg fa textúráját, erezetét hűen utánzó laminált padlóval dobjuk fel, máris egy kis melegséget, otthonosságot csempésztünk a térbe – mint az alábbi képeken is látható EGGER referenciafotókon szereplő irodák…


Ezekhez már a modern, hófehér, fényes bútorok is kiválóan passzolnak. A meleg összhatású nagyobb felület révén nem válik majd rideggé a helyiség, miközben a tér érzete növelhető a fényes, világos felületek által.

Ha viszont mégis a hűvösebb összhatás mellett döntenénk, akkor egy jól eltalált direkt világítással, kellemes hangulatfényekkel, és meleg hatású anyagokkal (mint a faanyagok, a puha szövetek, a természetes kövek és élő növények) tudjuk finomabbá, otthonosabbá tenni az iroda enteriőrt.

Egy jól megválasztott és berendezett irodával, iroda helyiséggel egy cég ma már nem csupán kitűnni tud a versenytársai közül, és presztízst növelni, hanem képes megtartani a fiatal munkaerőt is.


Miért előnyös, ha modern szemléletű, egyedi arculatot kap az irodánk?

Azon túl, hogy kétségkívül jobban mutat egy reprezentatív iroda enteriőr, ahová jó érzés bejárni nap mint nap, a cég partnerei számára is komoly referencia és presztízs értékkel bír. Ami pedig még ennél is fontosabb, az a humánerőforrás piacán keresendő.

Egy 2015-ös felmérés szerint végre változás észlelhető a hazai cégvezetők véleményét illetően a modern irodatér, és az iroda trendek követésének szükségességében. Korábban többen vélekedtek úgy, hogy az irodatér trendek szerinti modernizálása egy felesleges beruházás.

Amíg közvetlenül a gazdasági válság utáni, 2008 utáni időszak az iroda átalakítások célja és motivációja szempontjából kizárólag a költségcsökkentés volt, addig az elmúlt néhány esztendőben már egyre több nagyvállalat és középvállalat dönt az irodatér modernizálása mellett.

Ez nagyrészt a humánerőforrást támogató céloknak is köszönhető. A munkaerőpiacon ugyanis egyre nagyobb számban képviselteti magát a fiatal, nyelveket beszélő, jól képzett Y-generáció, aki kiválóan kezeli a legmodernebb technikai eszközöket is. Az ő elvárásaik és motivációik pedig messzemenően eltérnek a korábbi korosztályokból kikerülő munkavállalókétól.


Számukra sokkal nagyobb motiváló erővel bír az időbeni és a térbeni rugalmasság, és az alakítható, inspiráló környezet.

Egy LinkedIn közösségi oldal 2015-ös kutatása szerint a megkérdezettek 36%-a azért váltott munkahelyet, mert nem volt megelégedve a munkahelyi környezettel, nem tetszett neki a környezet, illetve az ottani kultúra. A kutatás szerint tehát az Y generáció kevésbé lojális: szinte azonnal lépnek, ha nem érzik magukat a megfelelő helyen.
Korunk népszerű nagyvállalatainál, és a start up irodákban mind jól képzett, fiatal, kreatív munkatársak dolgoznak, akik számára a megváltozott élet – és munkastílushoz szükség van az inspiráló környezetre.

Azoknak, akik képesek rengeteget dolgozni professzionális szinten, számukra – a megfelelő jövedelmezésen túl – jogos az igény, hogy a gyakran 12-14 óra munkával eltöltött idő egy valóban inspiráló, kellemes környezetben teljen.

Vagyis, az Y generáció igencsak megváltoztatja az irodákkal, és általában a munkahelyekkel kapcsolatos, korábban berögzült mintákat, szokásokat.


Míg jó néhány évtizede, egy cég az általa birtokolt irodatér esetében a maximális helykihasználásra törekedve, a lehető legkisebb, még éppen elviselhető mennyiségű munkaállomást telepített az irattartókkal és dossziékkal még tovább zsúfolt térbe, addig ma már egészen más elvárások alapján rendezünk be egy irodát.

Leáldozóban van ma már a hófehér falú, neonfénytől a nap végére fejfájást okozó irodák kora –ma már a munkáltatók egyre inkább igyekeznek inspiráló, kreatív munkakörnyezetet teremteni dolgozóik és vendégeik, üzleti partnereik számára.

Van, hogy ezek a modern iroda terek már inkább egy kellemes szabadidőközpontra emlékeztetnek – nem pedig egy munkahelyre: mint például a Google cég egyes irodái…


A dekoratív térélmény – az anyagok, a formák és a színek megfelelő használatán túl ma már számos új igény merül fel egy iroda enteriőrrel szemben. Ilyenek például a tágas, közösségi terek, az ötletes, színes, dekoratív atmoszféra, és a szórakoztató állomások, pontok elhelyezése.

A munkaállomások kialakítását illetően ma már elvárás a rugalmasság és a mobilitás. Hiszen egyszerre kell jelen lennie az egyes munkakörökre jellemző elszigeteltség lehetőségének, de a csapatmunkát támogató közös munkaasztaloknak, boxoknak is. Ehhez pedig már a belsőépítészet kialakításakor, a bútorok megtervezésekor érdemes gondolni.

Ehhez számos egyedi tervezési, elrendezési ötlet szükséges, a megfelelő bútorok, világítás kialakításán túl az olyan ötletes kiegészítőkig, mint egy mozgatható paraván vagy eltolható fal – melynek adott esetben dekorációs vagy éppen reklámértéke is lehet!

Az üzleti világban ugyanis egy nem titkolt, újabb tényező is előtérbe kerül – miszerint az egyedi, speciális belső kialakítás komoly presztízs- és reklámértéket jelent a cég számára.


Vagyis, az iroda terek kialakításánál amellett, hogy mint munkahelyet vonzóvá tesz egy inspiratív enteriőr, nagyban hozzájárul még a cég arculatához, és PR vonatkozásában is jelentős eredményeket hozhat. Egy ötletes, jól megtervezett, átgondolt és különleges megoldásokban bővelkedő iroda enteriőrre ugyanis felfigyel majd a média is – amellett, hogy egy ilyen tér már önmagában is komoly reklám értéket képvisel.

A pozitív végeredmény pedig amellett, hogy ide vonzza és egyben meg is tartja a fiatal munkaerőt, egy olyan belső tér lehet majd, mely önmagában is reklámozni képes az adott céget!

Térkialakítását, méretét illetően milyen az ideális iroda?

Természetesen ez attól függ, hogy kinek készül az iroda: vezetőknek mindenképpen egy tágasabb elrendezést szoktunk javasolni, míg a munkatársak részére a kisebb, elszeparálható, mégis egybefüggő tereket szoktuk javasolni, ahol kisebb csoportokat lehet elhelyezni az iroda térben – hiszen ez rendkívül jól jön majd a csapatmunkához – mondja Bordás Patrik, a Yellow Group tervezője és társtulajdonosa.

Egy kisebb irodánál leginkább az ott dolgozóknak nyújtott élmény, ami számít. A vizuális koncepció itt is nagyon lényeges, ám az ottlétből fakadó élmény, jó érzés, az ebből következő energikus munkavégzés és hatékonyság szempontjából pedig az iroda tér belsőépítészeti kialakítása, megfelelő anyag – és színhasználata, világítása és még sorolhatnám – igencsak meghatározó.


Magyarországon persze egy hosszadalmasabb folyamat az új iroda trendek bevezetése a rugalmasabb és nálunk már rutinosabb nyugati régiókhoz mérve.

A KKV szektor felzárkózása ez eddig – a forráshiányon túl – a lehetőségek hiányos ismeretéből is fakadt. E szektornak azonban a felzárkóztatása a témában egy új szegmens keresleti fellendülése is lehet, hiszen a KKV-k számára éppúgy komoly és fontos üzleti előnyt kínál egy inspiratív, rugalmasan alakítható, modern iroda enteriőr.


Hiszen – ahogyan nagyon találóan megfogalmazta egyszer Radványi Gábor, a Futureal főépítésze:

„Az irodatér ugyanúgy egy termék, mint mondjuk egy lakás, gépkocsi vagy egy frissítő üdítő. Olyan termékeket kell létrehoznunk, amilyenre az ügyfeleinknek szüksége van…”
Szerencsére ma már számos lehetőség, anyag – és jobbnál jobb termékválaszték áll a rendelkezésünkre egy kellemesen szolid, elegáns – vagy éppen egy harsány, kreatív és egyedi iroda enteriőr kialakításához.

Látványterv

A tökéletes munkavégzéshez azonban a nagy odafigyelés, a világítástechnika komoly megtervezése és kivitelezése, az iroda tér ergonomikus kialakítása mind-mind lényeges szempont, ahogy a látványos hangulaton és az esztétikus harmónián túl a jó munkahelyi struktúrához is.

Hiszen, a környezet, melyben élünk és dolgozunk – rendkívül erősen hat ránk, akár otthonról, akár irodáról beszélünk. Ugyanis minden, ami minket körülvesz, ösztönözhet, motiválhat – de egy negatív hangulatú tér akár romboló, destruktív hatással is lehet ránk.

Nem mindegy tehát, hol töltjük a napunk legnagyobb részét – és ha biztosra akarunk menni, érdemes egy jó látványtervet készíttetni, hogy biztosra mehessünk.

Látványterv

A professzionális tervezés pedig nálunk minden esetben szakszerű, minőségi kivitelezéssel párosul – így mi, a Yellow Group csapatánál kulcsrakész átadással vállaljuk irodák, munkaállomások, céges és üzleti, valamint iroda enteriőrök belsőépítészeti tervezését is!